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Soziologisches Institut

Field of study choice

Dr. Benita Combet

Field of study choice

Field of study choice is an important sociological topic. On the societal level, Switzerland is currently struggling from a shortage of STEM graduates. On the individual level, field of study and qualifications obtained have a substantial impact on individual’s life outcomes, since career prospects are more favorable for graduates of STEM fields and other professional fields (e.g. medicine, business). Field of study choice is thus an important step in individuals’ life course. While plenty of evidence exists showing that men and women, as well as individuals from lower and higher social background, choose different fields of study, much less is known about the exact reasons for this behavior. This project complements previous research in a novel way by providing an innovative analysis of the mechanisms of gender- and class-based field of study choice at tertiary level.

In order to examine the mechanisms responsible for gender- and social class-based field of study segregation, this project will focus rigorously on how individuals’ preferences and the (institutional) constraints they face are responsible for their decision-making. Specifically, I am interested in the following three points: First, what preferences affect field of study plans; second, how these preferences, plans, and the final field of study choice are linked; and third, whether and how contextual factors such as university access barriers and study environment influence decision-making. In contrast to most previous research, this project explicitly suggests mechanisms that might be responsible for the patterns observed. In order to test the exact mechanisms in detail, I will use an innovative mixed-methods approach applying survey experiments, longitudinal data analysis, and qualitative data analysis.

The findings of the project will help to clarify whether social class and gender differentials affect the field of study choice in Switzerland and thus contribute to persisting social inequality, and whether institutional constraints in the form of access barriers to university exacerbate these inequalities. These results will also inform the ongoing debate on whether women’s preferences are responsible for the persistent occupational gender segregation in the labor market or whether women are deterred from certain fields of studies due to an inhospitable study environment. 

Studienfachwahl

In diesem Projekt werden die Mechanismen untersucht, die für die geschlechts- und schichtspezifische Studienfachsegregation verantwortlich sind, wobei ein spezifischer Fokus auf die Präferenzen der Individuen und die (institutionellen) Zwänge, denen sie ausgesetzt sind, gelegt wird. Konkret werden folgenden drei Punkten analysiert: Erstens, welche Präferenzen die Studienfachpläne beeinflussen; zweitens, wie diese Präferenzen, Pläne und die endgültige Studienfachwahl zusammenhängen; und drittens, ob und wie kontextuelle Faktoren wie universitäre Zugangsbarrieren und das Studienumfeld die Entscheidungsfindung beeinflussen. Im Gegensatz zu den meisten bisherigen Untersuchungen werden in diesem Projekt explizit Mechanismen vorgeschlagen und getestet, die für die beobachteten Muster verantwortlich sein könnten. Dies wird mit einem innovativen Mixed-Methods-Ansatz gemacht, der Umfrageexperimente, Längsschnittdatenanalyse und qualitative Datenanalyse kombiniert. Die Ergebnisse des Projekts werden zur Klärung der Frage beitragen, ob soziale Klassen- und Geschlechterunterschiede die Studienwahl in der Schweiz beeinflussen und damit zu anhaltender sozialer Ungleichheit beitragen, und ob institutionelle Zwänge in Form von Zugangsbarrieren zur Universität diese Ungleichheiten verschärfen. Diese Ergebnisse werden auch in die laufende Debatte darüber einfließen, ob die Präferenzen von Frauen für die anhaltende berufliche Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt verantwortlich sind oder ob Frauen aufgrund eines feindseligen Studienumfelds von bestimmten Studienfächern abgehalten werden.

Weiterführende Informationen

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